Škoda, že již není možno "chodit do modelářského kroužku"
Tam se technologii stavby z "klasických" materiálů naučil modelářský začátečník
od A do Z. tedy pokud o to stál a vydržel
Ale doba se posunula a dnes zase více a lépe létáme
dvousložková lepidla - epoxydy:
- používám jen na pevnostní spoje, protože lepený spoj je sice pevný, ale těžký.
tzn. motorová lože, prvky centroplánu, upevnění podvozku,kýlové plochy atd..
Lepších pevnostních spojů lze zpravidla dosáhnout lepidlem s deší dobou vytvrzování.
Jsou obrovské rozdíly v kvalitě spojů jednotlivých epoxydů.
-
sekundová lepidla :
zpravidla na menší plochy a "bodová" spojení, je nutno počítat s nasákavostí balsy..
Pokud chci lepit větší plochu vteřiňákem, použiji styro, déle zasychá a se spojem lze manipulovat.
-
acetonová lepidla dříve alfa omega stavby, dnes se dost opomíjejí a málokdo
už je umí plně využít, např. výše uvedenou metodu dvojího lepení. Acetonové lepidlo lze naředit
a využít jeho penetraci. Nevýhodou je zápach a nutnost pracovat v suchém prostředí, jinak
lepidlo vytváří bílý film. Lze jej použít na "zašívání" poškozeného papírového potahu.
Spoje nedosahují takové pevnosti jako u epoxydů. Časem spoje vysychají a mohou ztrácet
pevnostní vlastnosti.
-
disperzní lepidla dnes vedle sekund. lepidel velmi oblíbená pro lepení běžných spojů
překližky, smrku, balsy atd. Ponal, Ceys, Bison, atd...
-
Purex. výhodou je vypěňování(zvětšení objemu) a tedy i vyplňování nerovností a mezer lepeného spoje.
Lepený spoj je proto potřeba dobře fixovat.
-
Kontaktní lepidla typu Alkaprén, Chemoprén, Uhupor, Styrolep, LA tmel atd.:
Lepení čehokoliv k čemukoliv, vyjma silikonů a mastných plastů. Některá lepidla leptají plasty
(Chemoprén..) některá se používají pro lepení EPP, polystyrenů atd.
- a spousta dalších, na které si nevzpomenu
Plánek při stavbě zakrývám průhlednou folií, stavbu fixuji špendlíky (modelářskými, a se skleněnou hlavičkou) nebo vhodnou zátěží
Jsem konzerva - klasická stavba mě baví