Delenie formy pre kryt motora

Návody, nápady, postupy, nářadí­...

Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 3/4/2008, 09:40

Chcel by som sa poradiť s vami o vaše názory na delenie formy, ktorú chcem vyrobiť pre toto kopyto - kryt motora pre Christen eagle II. Podľa mňa by bolo vhodné urobiť 3-dielnu formu ( vrchná časť + dve polovice z bokov). Má niekto lepší nápad?
Přílohy
kopyto1.jpg
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Miloš Zavadil v 3/4/2008, 09:59

Sysring5515 napsal:Chcel by som sa poradiť s vami o vaše názory na delenie formy, ktorú chcem vyrobiť pre toto kopyto - kryt motora pre Christen eagle II. Podľa mňa by bolo vhodné urobiť 3-dielnu formu ( vrchná časť + dve polovice z bokov). Má niekto lepší nápad?


Určitě stačí jen dvě poloviny. To v pohodě vyloupneš. (Kdysi jsem podobnou dělal na Extru a nebyla dělená vůbec. Při vyloupnutí byly sice trochu broblémy, ale šlo to.)
Miloš.
Uživatelský avatar
Miloš Zavadil
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 248
Registrován: 11/1/2008, 21:23
Bydliště: Divišova 422/6, Třebíč
Jméno: Miloš
Příjmení: Zavadil
Letiště: Třebíč
Hangár: Eira - RCA
Shifty, Taira- hala
Eira - Fun
Flash

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 3/4/2008, 10:31

Ak bude dvojdielna, rezova rovina by mala ísť cez os vrtulenie, nie? No pri vylupovaní by forma mala isť do strán v smere vodiacich kolíčkov formy . Tu zase ,môže byť problem s častou fromy (chladiace otvory), ktoré mi nepustia deliť formu do strán. Nebude to problém?
Přílohy
Delenie formy.jpg
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Miloš Zavadil v 3/4/2008, 13:07

Sysring5515 napsal:Ak bude dvojdielna, rezova rovina by mala ísť cez os vrtulenie, nie? No pri vylupovaní by forma mala isť do strán v smere vodiacich kolíčkov formy . Tu zase ,môže byť problem s častou fromy (chladiace otvory), ktoré mi nepustia deliť formu do strán. Nebude to problém?

Vím přesně co myslíš. Ale ona v podstatě může jít z formy směrem dozadu. (Hotová haubna). Ale to vůbec neřeš. Ten hotový výlisek je pružný a stačí jen po odfixování půlek lehce uvolnit a půjde ven. Samozřejmě při kvalitní separaci. Ta je důležitá.. Jinak:
http://www.akroforum.cz/download/file.p ... &mode=view
Miloš.
Uživatelský avatar
Miloš Zavadil
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 248
Registrován: 11/1/2008, 21:23
Bydliště: Divišova 422/6, Třebíč
Jméno: Miloš
Příjmení: Zavadil
Letiště: Třebíč
Hangár: Eira - RCA
Shifty, Taira- hala
Eira - Fun
Flash

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod fatman v 3/4/2008, 20:20

Stačí klidně i jednodílná forma, naseparovat PVA, a pak zkus jeden osvědčený fígl. - vyloupni ten laminát tlakovým vzduchem , prostě udělej vpředu díru ( hřídel motoru) a pak foukni tlak z kompresoru. ( forma musí být aspoň trochu pevná, ale jde to se sádrovou, omotanou tím sádrovým fáčem, ze kterého ti v nemocnici dělají sádru. dance clap
Pokud bys dělal vícedílnou formu, zbytečně si asi přiděláš práci, musela by být minimálně třídilná. wall1
Čmelák lítá, aniž by věděl , že teoreticky letět vůbec nemůže.
Uživatelský avatar
fatman
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 298
Registrován: 17/6/2007, 07:42
Bydliště: Havířov-city
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Špatenka
Letiště: Hohennegger

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 4/4/2008, 12:47

Ako separátor pre formu chcem použiť vosk Blue Wax (Havel) a poistím to natieracím PVA. Nemám skúsenosť so separovaním voskom a kedže nechcem kopyto poškodiť, tak to PVA pre istotu dám. Takže to vyzerá, že dvojdielna je nepoužitelná, lebo sa nebude dať rozdeliť a forma z jedneho kusu ma trocha straší, pretože nemám istotu v tých separátoroch. Nerád by som kopyto zničil (toľko som sa natrápil :-) ) Tak ako nato? Trojdielna bude časovo náročná a pracná, ale dá to aspoň istotu, že to rozoberiem. Delili by ste niekto takto?
Přílohy
delenie1.jpg
Delenie formy na 3 časti
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Miloš Zavadil v 4/4/2008, 13:42

Sysring5515 napsal:Ako separátor pre formu chcem použiť vosk Blue Wax (Havel) a poistím to natieracím PVA. Nemám skúsenosť so separovaním voskom a kedže nechcem kopyto poškodiť, tak to PVA pre istotu dám. Takže to vyzerá, že dvojdielna je nepoužitelná, lebo sa nebude dať rozdeliť a forma z jedneho kusu ma trocha straší, pretože nemám istotu v tých separátoroch. Nerád by som kopyto zničil (toľko som sa natrápil :-) ) Tak ako nato? Trojdielna bude časovo náročná a pracná, ale dá to aspoň istotu, že to rozoberiem. Delili by ste niekto takto?


Nechci být otravný, ale dvoudílná forma se na 100% použít dá. Jednodílná je problém. Ale to bych se opakoval.
(Není to moje teorie, ale praxe.) Záleží na Tobě, co zvolíš.
Miloš.
Uživatelský avatar
Miloš Zavadil
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 248
Registrován: 11/1/2008, 21:23
Bydliště: Divišova 422/6, Třebíč
Jméno: Miloš
Příjmení: Zavadil
Letiště: Třebíč
Hangár: Eira - RCA
Shifty, Taira- hala
Eira - Fun
Flash

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 4/4/2008, 14:54

No po tom, čo som videl Miloš v tvojom foto-materiály o stavbe RCA modelu som silno presvedčený, že máš dostatok skúseností. Asi to z toho bude len tá dvojdielna forma - rád sa nechám ukecať. Díky za radu. Keď bude forma hotová tak tu bude tiež vyvesená :-)
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod vit21 v 4/4/2008, 18:32

Letu zdar,
Buď v naprostém klidu, opravdu stačí dvoudílná forma a domnívám se, že půjde i v klidu rozebrat. To fouknutí tlakovým vzduchem je osvědčená věc. Není třeba si komplikovat život další dělící rovinou tak složitý ten kryt není a rozhodně si jsem jistý, že nebudeš dělat 50ti kusovou serii. Takže hodně štěstí a pochlub se výsledkem. A ještě dotaz jak bude velký ten stroj? clap
Uživatelský avatar
vit21
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 316
Registrován: 30/3/2007, 09:30
Bydliště: Slemeno
Jméno: Vítězslav
Příjmení: Kapčuk
Letiště: kde to jde
Hangár: extra 2.60m
funtana 2m
zero2.5m ve výstavbě

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 5/4/2008, 21:03

vit21 napsal:Letu zdar,
Buď v naprostém klidu, opravdu stačí dvoudílná forma a domnívám se, že půjde i v klidu rozebrat. To fouknutí tlakovým vzduchem je osvědčená věc. Není třeba si komplikovat život další dělící rovinou tak složitý ten kryt není a rozhodně si jsem jistý, že nebudeš dělat 50ti kusovou serii. Takže hodně štěstí a pochlub se výsledkem. A ještě dotaz jak bude velký ten stroj? clap


Tak toto kopyto má byť na Christen Eagle II - maketa v mierke 1:4 rozpätie 1680mm a dĺžka trupu 1610mm. Nemá veľké rozpätie - je to dvojplošník, ale trup vyzerá dosť robusne. Preto ho aj staviam, lebo keď lieta, tak vyzerá dosť majestátne. :-). Tie kryty motora chcem vyrobiť aspoň 3 kusy. Minulý rok som prišiel o tento model ( urval som s ním o zem) a nechce sa mi robiť kryt motora stále nanovo ako jeden originál kus.
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod vit21 v 7/4/2008, 10:37

Letu zdar,
Dvouplošníky jsou moje srdeční záležitost a Christen Eagle se mi vždycky líbil. Někdy v budoucnu bych si ho chtěl postavit ale v poněkud větším měřítku. Tak 2 až 2,2 m mi přijdou jako slušná velikost. Teď mám rozestavěného DSA Smith miniplane právě v téhle velikosti ale nějak jsem se zasekl a různé okolnosti mi ho zatím nedovolily ho dotáhnout ke zdárnému konci. Ale doufám že se letos zadaří, mám toho v plánu trochu víc a od začátku roku mne stíhají samé problémy, které mi nedovolily se věnovat koníkům tak jak bych potřeboval a chtěl. Ale aby mohlo být lépe musí být občas i hůř. Takže hapy landing a ať se daří a Christen ať dělá jen samou radost. flyboy clap
Uživatelský avatar
vit21
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 316
Registrován: 30/3/2007, 09:30
Bydliště: Slemeno
Jméno: Vítězslav
Příjmení: Kapčuk
Letiště: kde to jde
Hangár: extra 2.60m
funtana 2m
zero2.5m ve výstavbě

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 9/4/2008, 14:05

vit21 napsal:Letu zdar,
Dvouplošníky jsou moje srdeční záležitost a Christen Eagle se mi vždycky líbil. Někdy v budoucnu bych si ho chtěl postavit ale v poněkud větším měřítku. Tak 2 až 2,2 m mi přijdou jako slušná velikost. Teď mám rozestavěného DSA Smith miniplane právě v téhle velikosti ale nějak jsem se zasekl a různé okolnosti mi ho zatím nedovolily ho dotáhnout ke zdárnému konci. Ale doufám že se letos zadaří, mám toho v plánu trochu víc a od začátku roku mne stíhají samé problémy, které mi nedovolily se věnovat koníkům tak jak bych potřeboval a chtěl. Ale aby mohlo být lépe musí být občas i hůř. Takže hapy landing a ať se daří a Christen ať dělá jen samou radost. flyboy clap


Ja som si už pripravil plány na Christen Eagle II v meritku 1:3. To či ho budem stavať ešte neviem, no láka ma ten rozmer tiež. Zatiaľ ho urobím v merítku 1:4, aspoň budem mať menšie problémy s jeho prepravou, čo je v mojom prípade dosť podstatná vec. Myslím, že mi chýbajú ešte nejaké zručnosti pri stavbe väčších lietadiel, preto ak si budem trúfať tak idem nato :-)
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod fatman v 9/4/2008, 14:15

Myslím, že mi chýbajú ešte nejaké zručnosti pri stavbe väčších lietadiel,
to se ti jen zdá, já se zase teď nemůžu domluvit s těmi malými, co stavím vnukovi. Nějak si pořád nemůžu zvyknout, že se mi nevejdou ruce do trupu až po loket. jupiiija dance :cry:
Od modelařiny k truhlařině je celkem blízko.
Čmelák lítá, aniž by věděl , že teoreticky letět vůbec nemůže.
Uživatelský avatar
fatman
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 298
Registrován: 17/6/2007, 07:42
Bydliště: Havířov-city
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Špatenka
Letiště: Hohennegger

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod vit21 v 9/4/2008, 20:41

Letu zdar,
pravda, pravda jak jednou člověk postaví větší letadlo tak s těmi malými už se potýká hůř. Ale zase na druhou stranu proč tolik skromnosti? Já myslím, že postavit éro o rozpětí 1,6 nebo 2 m se příliš neliší a i tu dopravu pokud člověk chce nějak vyřeší. Já jsem dlouho považoval Diablotina 1,6 m za ukrutně velké letadlo, ale nakonec patří v naší letce kterou máme se synkem k těm nejmenším. A je fakt, že čím větší stroj tím majestátnější pohyb ve vzduchu a pak už jsem starší ročník a větší letadlo je lépe vidět a dvouplošník je prostě nádhera a zvlášť pokud zvládne nějakou tu akrobacii. jupiiija flyboy
Uživatelský avatar
vit21
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 316
Registrován: 30/3/2007, 09:30
Bydliště: Slemeno
Jméno: Vítězslav
Příjmení: Kapčuk
Letiště: kde to jde
Hangár: extra 2.60m
funtana 2m
zero2.5m ve výstavbě

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 13/4/2008, 08:10

Tak teraz mám za sebou polovicu formy. Je dvojdielna. Kopyto je naseparované 4x Blue Wax separátorom a 1x modrým PVA. Dúfam ,že sa to nezlepí. Tak držte palce, nech sa to podarí. Po olaminovaní polovice formy to nevyzerá až tak esteticky, no robil som čo mohol, no myslím si, že natom nezáleží, hlavná vec, aby bola tuhá. Keď zvládnem diely z laminátu, tak si myslím, že nebudem mať problém urobiť aj kryt na Christen eagle II v merítku 1:3.
Přílohy
P1010043_1.jpg
P4120053_1.jpg
P4120058_1.jpg
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod vit21 v 15/4/2008, 08:20

Letu zdar!
vypadá to velice dobře jen tak dál. Je vidět že nezahálíš. clap clap clap
Uživatelský avatar
vit21
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 316
Registrován: 30/3/2007, 09:30
Bydliště: Slemeno
Jméno: Vítězslav
Příjmení: Kapčuk
Letiště: kde to jde
Hangár: extra 2.60m
funtana 2m
zero2.5m ve výstavbě

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 21/4/2008, 10:10

vit21 napsal:Letu zdar!
vypadá to velice dobře jen tak dál. Je vidět že nezahálíš. clap clap clap


Tak som trošku popracoval na forme a tu je výsledok. Rozdelila sa úplne v pohode poklepaním gumenným kladivom. Kopyto prežilo, čo ma veľmi teší a povrch vo vnútri formy je celkom slušný. Je tam ešte vrstva PVA. Som spokojný a teším sa na lanimovanie krytu motora. Mám však ale ešte jeden problém - koľko vrstiev a aka tkanina je potrebná na kryt?
Přílohy
043 forma na kryt motora_1.jpg
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Miloš Zavadil v 21/4/2008, 19:52

Sysring5515 napsal:
vit21 napsal:Letu zdar!
vypadá to velice dobře jen tak dál. Je vidět že nezahálíš. clap clap clap


Tak som trošku popracoval na forme a tu je výsledok. Rozdelila sa úplne v pohode poklepaním gumenným kladivom. Kopyto prežilo, čo ma veľmi teší a povrch vo vnútri formy je celkom slušný. Je tam ešte vrstva PVA. Som spokojný a teším sa na lanimovanie krytu motora. Mám však ale ešte jeden problém - koľko vrstiev a aka tkanina je potrebná na kryt?



Jsem rád, že se Ti dílo daří. Já bych pro začátek zkusil 1x 110g/m2 a 2x 225g/m2.(Lze použít i jiné podle možností nebo toho co máš doma.( Myslím, že to bude stačit. Dodatečně se dá v případě potřeby ješte v některých místech doplnit-vyztužit.
Miloš.
Uživatelský avatar
Miloš Zavadil
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 248
Registrován: 11/1/2008, 21:23
Bydliště: Divišova 422/6, Třebíč
Jméno: Miloš
Příjmení: Zavadil
Letiště: Třebíč
Hangár: Eira - RCA
Shifty, Taira- hala
Eira - Fun
Flash

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod vit21 v 22/4/2008, 09:03

Letu zdar!
musím říci, že to vypadá velmi dobře. K těm tkaninám, nevím přesně gramáž, :-O :-O ale dávám první vrstvu velmi jemné tkaniny kterou jsem kdysi získal výměnou a (bohužel už mi dochází) ouou a další dvě vrstvy silnější. Jak píše kolega, vyztužit se to dá vždycky. Teď nedávno jsem narazil na vystřelený airbag a na něm je několik vrstev velmi jemné tkaniny. Zkušebně jsem z ní navinul trubky a jeví se jako dobrá. Tak ji asi příležitostně použiji na výrobu krytu. clap
Uživatelský avatar
vit21
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 316
Registrován: 30/3/2007, 09:30
Bydliště: Slemeno
Jméno: Vítězslav
Příjmení: Kapčuk
Letiště: kde to jde
Hangár: extra 2.60m
funtana 2m
zero2.5m ve výstavbě

Re: Delenie formy pre kryt motora

Odeslatod Sysring5515 v 28/4/2008, 15:29

Keď som napísal, že výsledky tu budú,tak sú tu!:-). Prvý pokusný kryt motora ja na svete. PVA som do formy natrel štetcom. Na oko rozdielná hrúbka PVA (pri pohyboch štetca sa vôbec neprejavila na povrchu krytu), čo ma teší. Vylúpnuť sa to dalo v pohode( zase poklepaním po forme). Pomohla aj vrtuľa - trocha to nadvihlo. Myslím, že v pohode stačili 3 vrstvy tkaniny (nechal som si poradiť - díky). Povrch má niekoľko malých bubliniek, ktoré sa musia zaplniť. Keby tie bublinky neboli, ani by som to nemusel povrchovo ďalej upravovať. Zvyšky po deliacej rovine som musel trocha prebrúsiť. To je ďalšia vec, po ktorej vidno matný povrch po brúsení. Ale aj tak je to v pohode, keď sa to nastrieka spolu s trupom, bude to OK.
Přílohy
P1010135s.jpg
P1010136s.jpg
Uživatelský avatar
Sysring5515
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 258
Registrován: 9/3/2008, 23:03
Bydliště: Vyšná Šebastová
Jméno: Pavol
Příjmení: Vojtek
Letiště: Vyšná Šebastová, Ražňany - SR
Hangár: Christen Eagle II - 26ccm,
Edge 540 - elektro,
Katana SYSring 2,2m

Další

Zpět na Dílna

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 14 návštevníků

cron